Kommando | Eksempel | Beskrivelse | Link |
if | if ($a> $b) { echo "a is bigger than b"; } | Udfører koden i en kodeblok, hvis den angivne betingelse er opfyldt. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
? : | echo (true?'true':false?'t':'f'); | Udfører koden i en kodeblok, hvis den angivne betingelse er opfyldt. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
if ... else | if ($a > $b) { echo "a is greater than b"; } else { echo "a is NOT greater than b"; } | Udfører koden i den første kodeblok, hvis den angivne logiske betingelse er opfyldt. Ellers udføres koden i den anden blok. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
if ... elseif ... else | if ($a > $b) { echo "a is bigger than b"; } elseif ($a == $b) { echo "a is equal to b"; } else { echo "a is smaller than b"; } | Udfører koden i den første kodeblok, hvis den angivne lofiske betingelse er opfyldt. Udfører koden i den anden kodeblok, hvis den angivne logiske betingelse er opfyldt. Ellers udføres koden i den tredie blok. Der kan anføres flere "elseif" efter hinanden. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
if ... elseif ... else: ... endif | if($a > $b): echo $a." is greater than ".$b; elseif($a == $b): // Note the combination of the words. echo $a." equals ".$b; else: echo $a." is neither greater than or equal to ".$b; endif;
| Udfører koden i den første kodeblok, hvis den angivne betingelse er opfyldt. Udfører koden i den anden kodeblok, hvis den angivne betingelse er opfyldt. Ellers udføres koden i den tredie blok. Der kan anføres flere "elseif" efter hinanden. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
$...=1; if(isset($...)){ .... } else { .... } | $foo = 1; if (isset($foo)) { echo "Foo er sat\n"; } else { echo "Foo er ikke sat\n"; | Test af om en variabel eksisterer / er til rådighed det pågældende sted i kodeforløbet. Betingelsen er ikke baseret på logik, men på en PHP standard funktion. Isset er en af godt 30 standardfunktioner relateret til variabler. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
while | $i = 1; while ($i <= 10) { echo $i++; eller:
$i = 1; while ($i <= 10): echo $i; $i++; endwhile; | Loopet udføres, så længe forudsætningen er sand. Forudsætningen vurderes ved begyndelsen af loopet. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
do ... while | $i = 0; do { echo $i; } while ($i > 0); | Loopet udføres, så længe forudsætningen er sand. Forudsætningen vurderes ved afslutningen af loopet. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
for | for ($i = 1; $i <= 10; $i++) { echo $i; } | Med udgangspunkt i "i" det første udtryk udføres loopet indtil "i" nås i det andet udtryk, med de ændringer i værdien af "i", der er indeholdt i det tredie udtryk. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
foreach | $arr = array(1, 2, 3, 4); foreach ($arr as &$value) { $value = $value * 2; } // $arr is now array(2, 4, 6, 8) unset($value); // break the reference with the last element | Kun for arrays og objekter: Loopet udføres for hvert element i arrayen / objektet. Svær at bruge for arrays i flere niveauer. | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
break | $arr = array('one', 'two', 'three', 'four', 'stop', 'five'); while (list(, $val) = each($arr)) { if ($val == 'stop') { break; /* You could also write 'break 1;' here. */ } echo "$val \n"; } | I "for", "foreach", "while", "do-while" og "switch" kommandoerne: Stopper afviklingen af den pågældende kommando og fortsætter med den næste. Ligger den kommando, der indeholder break-kommandoen, inde i et nestet forløb på f.eks. 2 niveauer, kan man breake ud af dem begge ved at anføre "break 2". | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
comtinue | while (list($key, $value) = each($arr)) { if (!($key % 2)) { // skip odd members continue; } do_something_odd($value); } | I loop-kommandoer samt "switch": Forlad loopet og fortsæt med næste del af programmet. Ligger den kommando, der indeholder continue-kommandoen, inde i et nestet forløb på f.eks. 2 niveauer, kan man continue ud af dem begge ved at anføre "continue 2". | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
switch | switch ($i) { case 0: echo "i equals 0"; break; case 1: echo "i equals 1"; break; case 2: echo "i equals 2"; break; } | Sammenligning mellem 1 variabel eller udtryk og et antal værdier for valg af den rette - og dermed det rette sted at fortsætte programforløbet fra. En switch kan også opbyggess som en kæde af: if ... elseif ... elseif ... . | ![x](/felles/ikoner/nr2.gif) |
declare | declare(ticks=1) { } eller
declare(ticks=1); eller
declare(encoding='ISO-8859-1'); } | Angivelse af retninglinier for afviklingen af en kodeblok. Kan kun bruges i forbindelse med "ticks" og "encoding". Ticks: Simulering af 'background processing'. Synes 'deprecated' fra 5.3 og vil blive fjernet i php6. Encoding: Angivelse af karaktersæt, der skal anvendes i et script, når dette afviger fra det normale karaktersæt. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
return | function a(){ return $a['e'] = 'sometxt'; } eller
function b(){ $a['e'] = 'sometxt'; return $a; } | Placeres sidst i funktion (stopper udførelsen af funktionen) og returnerer værdi af anført variabel etc. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
require |
| Som include nedenfor, men ved fejl registreres "E_COMPILE_ERROR" og programmet stopper. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
include | echo "A $color $fruit"; // A include 'vars.php'; echo "A $color $fruit"; // A green apple eller
function foo() { global $color; include 'vars.php'; echo "A $color $fruit"; }
| Henter den anførte fil til fuld udførelse det pågældende sted. Ved fejl registreres "E_WARNING" og programmer fortsætter | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
require_once | require_once('/var/www/public_html/config.php'); | Identisk med "require", men kontrollerer om programmet allerede er blevet indsat en gang. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
include_once | include_once "a.php"; | Identisk med "include", men kontrollerer om programmet allerede er blevet indsat en gang. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |
goto | for($i=0,$j=50; $i<100; $i++) { while($j--) { if($j==17) goto 4 end; } } echo "i = $i"; end: echo 'j hit 17'; | Hop til det sted i programmet hvor den anførte ident er placeret. Identen skal være afsluttet med kolon ":". Funktionaliteten i "goto" er begrænset så man ikke kan hoppe ind i eller ud af en funktion eller metode. Der kan hoppes ud af loops og "switch", men ikke ind i dem. | ![x](/felles/ikoner/nr1.gif) |